Serwis Ekonomiczny ING

Komentarze bieżące |

Aktualizacja komentarza: Czego dowiedzieliśmy się z konferencji ministra finansów ws projektu budżetu na 2025.

Główne wnioski:

-Deficyt sektora finansów publicznych (ESA2010) wyniesie 5,5% PKB w porównaniu z 5,7% PKB według planowanego wykonania na 2024 (5,1%PKB pierwotnie, co oznacza prawdopodobnie rewizję/nowelizację).

-Deficyt budżetu państwa (ujęcie kasowe) to PLN289 mld, ale PLN63 mld to wydatek na rolowanie zapadającego długu PFR i BGK (dług BGK i PFR zapada, MinFin emituje nowy, tańszy dług SP). Po korekcie o tę pozycje, deficyt budżetu państwa wyniesie PLN226 mld (5,7%PKB) ws PLN184 mld planowane na 2024 rok - wzrost o 23% a nie o prawie 60%, jak wskazywałyby liczby bez korekt. Dodatkowo, od deficytu budżetu państwa powinniśmy odjąć PLN24,8mld związane jest reformą finansów samorządów (wcześniej tam był większy deficyt, dzisiaj budżet bierze to na siebie). Po korekcie o wykup obligacji PFR i BGK i reformę samorządową, deficyt budżetu państwa wyniesie PLN201 mld (5,1%PKB) ws PLN184 mld planowane na 2024 rok - wzrost o 9,2% a nie o prawie 60%, jak wskazywałyby liczby bez korekt.

-Niższy deficyt sektora wg ESA2010 (5,5%PKB) w porównaniu do deficytu centralnego w ujęciu kasowym (PLN289 mld, 7,3%PKB) wynika z faktu, że wsparcie BGK i PFR (aby mogły wykupić zapadające obligacje) to wydatek kasowy budżetu centralnego państwa, podczas gdy metodologia ESA2010 już ujęła te wydatki finansowane z obligacji PFR i BGK w momencie ich powstawania w czasie pandemii, a dzisiaj to tylko przekładanie z jednej części sektora do drugiej. Druga ważna różnica to środki na wsparcie samorządów-wydatek budżetu centralnego, ale jednocześnie wpływ samorządów więc w ujęciu sektora się kompensuje.

-Potrzeby pożyczkowe netto mają wynieść PLN367 mld w 2025 roku ws PLN252mln planowane na 2024, ale po odjęciu środków na wykup obligacji PFR i BGK (bo to przekładanie z kieszeni do kieszeni, a nie nowe potrzeby) wyniosą PLN304 mld vs PLN 252 mld w 2024 roku, wzrost o 20,5% (45,5%r/r bez poprawki o obligacje PFR i BGK). To znaczący wzrost, ale mogło być wyżej.

Zakładamy umiarkowanie negatywną reakcję rynkową na te doniesienia, potrzeby pożyczkowe poprawione o środki na wykup BGK i PFR rosną mniej niż pokazują pierwotne liczby z MF. To, że Polska będzie miała wysokie potrzeby pożyczkowe w kolejnych latach wiedzieliśmy od dawna, a inwestorzy zagraniczni trzymali się z dala od polskiego rynku. MF ma też dużo opcji dla finansowania wysokich potrzeb: wciąż utrzymuje wysoką rezerwę płynnościową na poziomie PLN 141 mld w lipcu, gdyby zmniejszyła ten bufor o połowę potrzeby netto mogą się nie zmienić w 2024. Dodatkowo, MinFin może emitować dług zagraniczny (punkt startowy jest niski tj. jego udział dzisiaj to ok. 25% ws ponad 30% kilka lat temu), wciąż może liczyć na krajowe finansowanie z uwagi na duży napływ oszczędności do sektora bankowego.

To budżet trudnych wyborów, rząd musi realizować strategiczne potrzeby obronne, obietnice wyborcze (które zostały okrojone) i jednocześnie dostosować się do rekomendacji KE, która będzie wymagała zmniejszania deficytu (punkt startowy został ustawiony na 5,7%PKB w 2024) i budżet na 2025 rok jest wypadkową tych wszystkich czynników.

Niniejsza publikacja została przygotowana przez Biuro Analiz Makroekonomicznych w ING Banku Śląskim S.A. wyłącznie w celach informacyjnych, bez uwzględnienia celów inwestycyjnych, sytuacji finansowej ani dostępnych środków pieniężnych odbiorcy. Informacje zawarte w tej publikacji nie stanowią porady inwestycyjnej, prawnej ani podatkowej, ani też oferty dotyczącej zakupu bądź sprzedaży jakiegokolwiek instrumentu finansowego. ING Bank Śląski S.A. dołożył należytej staranności, aby informacje zawarte w treści publikacji były rzetelne oraz oparte na wiarygodnych źródłach. ING nie ponosi żadnej odpowiedzialności za jakiekolwiek straty bezpośrednie, pośrednie lub wtórne powstałe w wyniku korzystania z tej publikacji. O ile nie zastrzeżono inaczej, wszystkie opinie, prognozy i oszacowania należą do autora (autorów) oraz są aktualne w momencie publikacji i mogą ulec zmianie bez odrębnego powiadomienia.

Rozpowszechnianie tej publikacji może być ograniczone przez prawo lub regulacje w różnych jurysdykcjach.

Publikacja oraz zawarte w niej informacje objęte są prawami autorskimi. Nie może być ona kopiowana, rozpowszechniana ani publikowana przez jakąkolwiek osobę, w jakimkolwiek celu, bez wyraźnej uprzedniej zgody ING Banku Śląskiego S.A. Nie dotyczy to przypadków posługiwania się publikacją z powołaniem na jej źródła.  Wszystkie prawa zastrzeżone. Nadzór nad działalnością ING Banku Śląskiego S.A. sprawuje Komisja Nadzoru Finansowego (ul. Piękna 20, 00-549 Warszawa).